Fritidshusbarometern: 37 procent fler sommarstugor till salu
Utbudet av fritidshus fortsätter att öka stort inför sommaren, visar färsk statistik från bostadssajten Bovision.se. Just nu finns det 5 467 fritidshus till salu i Sverige, vilket är en ökning med 37 procent jämfört med april 2011. Även priserna fortsätter uppåt: Utgångspriserna har gått upp med 2 procent på en månad och 3 procent på ett år.
Jämfört med slutet av mars finns det nu 1 500 fler objekt till salu. De län där utbudet av lediga fritidshus har ökat mest är Gävleborg, Västernorrland och Östergötland.
– Nu drar fritidshussäsongen igång på allvar, när det börjar grönska ute brukar många bli sugna på en egen täppa, säger Ulf Magnusson, VD för Bovision. Med ett stort utbud kan det finnas fynd att göra på sina håll och kanter, även om säljarna förstås hoppas på bra affärer.
Utgångspriset för ett genomsnittligt svenskt fritidshus är just nu 20 072 kronor per kvadratmeter, en ökning med 3 procent sedan april 2011. Jämfört med förra månaden har utgångspriserna gått upp med 2 procent.
– Prisbilden varierar beroende på vilket län man tittar på, vilket till stor del hänger ihop med vilken typ av hus som är ute till försäljning just nu, säger Ulf Magnusson. Exempelvis drar dyra strandtomter upp de genomsnittliga utgångspriserna, speciellt i områden med relativt få fritidshus till salu. På riksnivå kan man ändå säga att fritidshusmarknaden har fått en stark start i vår.
Antal fritidshus april 2012 per län (antal april 2011 inom parentes)
Bovision kan ta fram specialstatistik över fritidshussannonseringen för samtliga kommuner i Sverige. Hör av er till bovision@greenhillrelations.se så hjälper vi till.
För mer information, vänligen kontakta:
Ulf Magnusson, VD Bovision,
tel: 070-5690928, e-post: ulf.magnusson@bovision.se
Om Bovision
Bovision.se är Sveriges första marknadsplats för bostäder på internet. På bovision.se finns allt från hyres- och bostadsrätter till villor och utlandsbostäder. Här möts såväl köpare och säljare, nyproducenter och utlandsförmedlare som hyresgäster och hyresvärdar. Bovision grundades i Kalmar 1994 och bovision.se lanserades 1996. Företaget ingår sedan 2006 i den finska mediekoncernen Alma Media som driver marknadsplatser för bostäder i elva länder.